What kind of future can young Brazilians hope for?
Ahead of Brazil’s election on Sunday 25 October, Desajuste, the members of the Brazilian network of Rethinking Economics, shared an open letter, drafted by “Young Economists with Lula” to President Lula addressing the challenges facing young people in Brazil today and calling for a structural response to the crisis.
This letter was originally written in Portuguese. Rethinking Economics International have translated the text and made minor edits for clarity.
Leia o texto original em português aqui.
This Letter seeks to critically understand how the economic, technological, and political transformations of our time affect Brazilian youth and, more broadly, all those living on the periphery of capitalism. Yet, interpreting reality is not enough; we must also seek to shape it. The problems facing our generation are not merely the result of individual choices but are expressions of profound changes in the economy, labour, social relations, and opportunities to build a future
We believe these problems must be addressed at their root. This requires the radical step of confronting the structures that produce them, rather than simply managing their effects. The concentration of wealth and power, the erosion of rights, violence against diversity, and the rise of authoritarian trends are not isolated phenomena; they are part of a social structure that reproduces inequalities and sustains forms of exploitation characteristic of contemporary capitalism. In this process, meritocracy and competitive individualism also serve an ideological function by transforming collective problems into personal failures and framing socially produced inequalities as the result of individual effort. Being radical, in this sense, does not mean ignoring reality. It means understanding it deeply enough to expand the possibilities for genuine transformation.
It is in this same spirit that we view the role of the democratic left. A broad front necessary for defending democracy cannot be built at the expense of the struggle for a societal project capable of overcoming the inequalities and limits of the neoliberal paradigm. It falls to our generation to generate knowledge, engage in public debate, and formulate concrete alternatives to bring about this transformation. This Letter aims to contribute to that task—not as an idealistic manifesto indifferent to real-world conditions, nor as an exercise in conformity dedicated merely to managing the status quo, but as a critical perspective that places the root causes of the challenges facing young people at the center of politics. Between inconsequential idealism and short-sighted pragmatism, we seek to reclaim the capacity to envision futures and build paths towards them.
The onset of adulthood is marked by uncertainty, major transitions, and the quest for autonomy. Yet, for today’s Brazilian youth, the prospect of emancipation is being supplanted by a systemic socioeconomic stranglehold. Far from being the result of personal choices or irresponsibility, the crisis facing new generations stems from a combination of labour deregulation, property speculation, financial exploitation through predatory interest rates, and a development model that fails to absorb the country’s recently expanded pool of academically qualified talent. In this context, one question encapsulates the growing insecurity felt by new generations: will we manage to live better than our parents did?
Our grandparents’ generation grew up in a Brazil that was urbanising, industrialising, and building infrastructure, universities, and new professions. It was a deeply unequal country, yet one driven by a vision of development in which individual progress depended, to some extent, on collective advancement. For each family to improve its standard of living, Brazil itself needed to increase production, educate more people, create new jobs, and expand its capabilities. This project was interrupted by the 1964 coup, which not only dismantled democracy but also altered the terms under which Brazil’s development would proceed.
Our parents’ generation grew up under this new order. It lived through the dictatorship, the struggle for the return to democracy, and subsequently the economic crises, inflation, and stagnation of the 1980s and 1990s. The country continued to modernise, yet without that same prospect of collective transformation, a structure took hold in which growth and mobility coexisted with the preservation of deep inequalities and a persistent concentration of income, wealth, and power.
At the turn of the millennium—especially during the Workers’ Party (Partido dos Trabalhadores – PT) administrations—a new window of mobility opened for millions of Brazilians. We expanded universities and Federal Institutes, brought the working class into higher education through affirmative action quotas, and, more recently, expanded full-time schooling and introduced Pé-de-Meia, a programme providing financial incentives to students for school attendance. At the same time the new Fundeb, a funding mechanism for basic education, strengthened the funding foundations for public education.
These advances allowed our generation to go further in school and university, yet they occurred without a corresponding transformation of Brazil’s productive structure. Deindustrialisation continued to advance, while high interest rates and an appreciated currency limited the expansion of sectors capable of creating skilled jobs at scale.
For those in their early twenties today, this contradiction becomes apparent as they enter the labour market: low-paid internships, difficulty landing a first job, unstable employment, long hours, precarious conditions, the “uberisation” of work, and limited opportunities to turn education into autonomy. We are a more educated and connected generation, yet we enter adulthood unsure whether we can build a career, move out of our parents’ homes, or plan for the future—all at a time when artificial intelligence and new work models are rapidly transforming entry-level jobs.
We face a series of global challenges that threaten the very existence of a future worth dreaming about. These range from the climate crisis—whose effects are already being felt, as shown by the tragedies that struck southern Brazil and the coast of São Paulo—to the dangers posed by the unchecked development of artificial intelligence, a concern that even CEOs of major corporations are now voicing concern over.
This is the paradox we face: while young people are expected to achieve independence through work, education, and asset accumulation, the material conditions required to do so are becoming increasingly constrained.
We work, yet lack stability. We study, yet a degree no longer guarantees a career path. We earn a salary, yet rent consumes an ever-growing share of it. We have easy access to credit, but also to debt.
Flexibility cannot be synonymous with insecurity. An entire generation should not be forced to choose between exhausting schedules—such as the 6 day on, one day off (6×1) workweek—and forms of employment that offer no paid vacation, social security, or predictable income.
Despite employment gains, youth integration into the labour market remains unequal: DIEESE data reveal that in the second quarter of 2025, 39.5% of employed young people were in informal jobs—earning an average of R$2,314—while 43% earned no more than the minimum wage. Moreover, that minimum wage has less purchasing power: in São Paulo, it was equivalent to 2.10 basic food baskets, an official Brazilian measure of cost of essential goods, in 2014, whereas today—even after a recovery—it covers only about 1.80. The underlying issue is that state protections—such as paid annual leave, the 13th-month salary, the FGTS severance fund, unemployment insurance, and social security—remain tied to formal employment, a model that no longer reflects the reality for millions of people.
We are young today, but we will age; making regular individual contributions as a prerequisite for social protection places a heavy burden precisely on those who rely on gig work, digital platforms, and unstable income.
Furthermore, for a generation that equates adulthood with autonomy, moving out of their parents’ homes has become increasingly difficult. In July 2026, the average rent across the 36 cities tracked by the FipeZAP index reached R$54.17 per m² – meaning that renting an apartment of 50 m² would cost about R$2,700 in per month, while purchasing one would require an investment of around R$500,000. High rents, steep interest rates, and the difficulty of saving for a down payment delay homeownership for years, even among young people with jobs. Underlying this is a shift in the function of housing: in many cities, property has become an investment asset, competed for by investment funds and short-term rental platforms, while housing insecurity rises. Housing has ceased to be a basic necessity that young people starting out can readily afford and has increasingly become a vehicle for asset appreciation for those who already possess wealth.
Many young people enter adulthood with no assets but already burdened by debt repayments and interest payments that stifle their ability to plan for the future. According to the Central Bank’s Financial Citizenship report, credit exposure has skyrocketed: between 2016 and 2024, the number of young people with access to credit jumped from 13.7 million to 27.6 million (a 101% increase); of the 17 million holding credit cards, 13 million (79%) resorted to revolving credit or installment plans. The trap lies in the rates: revolving credit interest reached 430% per year in 2024, and the share of income committed to credit card debt rose from 38.5% (in 2020) to 54% (in 2024)—particularly concerning given that seven out of ten of these young people earn up to two minimum wages.
And the competition for their income does not stop at the banks: the betting industry has made young people its primary audience—according to the Ministry of Finance, approximately 25.2 million Brazilians placed online bets in 2025, while betting companies generated around R$37 billion in revenue. Dismissing this as a lack of financial literacy turns the issue on its head: no amount of planning can fix an income that fails to cover the cost of living.
During the last Workers’ Party administration, we managed to halt part of the dismantling of the State and rebuild important public policies and capacities. But young people need a State that, beyond merely rebuilding, is capable of looking toward the future. Our generation is the most educated and connected in history, yet we still face immense difficulties in fully entering the labour market, achieving autonomy, and planning our lives. Despite recent progress, structural problems persist: a lack of skilled jobs, wages that can support long-term aspirations, and an economy that translates education, technology, and knowledge into concrete opportunities. The challenge now is to create a government that does not merely staunch the bleeding of the past, but also helps us build the material conditions necessary for our generation to envision and realise its future.
Millions of young people facing the same problems do not represent millions of individual failures; they represent a political issue. And political issues demand collective responses. We must transform what currently manifests as anxiety, frustration, or individual struggle into a matter of public debate, collective organisation, and the pursuit of a different vision for the country. We will move forward by collectively building the conditions that allow our generation to define how we want to work, live, study, build assets, and plan our future.
Writing and revision: Lenise Ribeiro, Luisa Canazarro, Luiz Gustavo Santiago, Nathan Caixeta, Pedro Henrique Chinaglia, Rebeca Amazonas, Thiago Jacó
Young Economists with Lula, 17 September 2026
Photo credit: UN Photos
Qual o Brasil que vamos entregar?
Esta Carta busca compreender criticamente como as transformações econômicas, tecnológicas e políticas do nosso tempo atingem a juventude brasileira e, de forma mais ampla, todos aqueles que vivem na periferia do capitalismo. Mas não basta interpretar a realidade: é preciso disputá-la. Os problemas que atravessam nossa geração não são resultado apenas de escolhas individuais, mas expressão de mudanças profundas na economia, no trabalho, nas relações sociais e nas possibilidades de construir o futuro.
Acreditamos que esses problemas precisam ser tomados pela raiz e isso exige a radicalidade de enfrentar as estruturas que os produzem, ao invés de apenas administrar seus efeitos. A concentração de riqueza e poder, a erosão de direitos, a violência contra a diversidade e o avanço de tendências autoritárias não são fenômenos isolados, eles integram uma estrutura social que reproduz desigualdades e sustenta formas de exploração próprias do capitalismo contemporâneo. Nesse processo, a meritocracia e o individualismo competitivo cumprem também uma função ideológica, ao transformar problemas coletivos em fracassos pessoais e apresentar como resultado do esforço individual desigualdades produzidas socialmente. Ser radical, nesse sentido, não é ignorar a realidade, mas compreendê-la em sua profundidade para ampliar as possibilidades concretas de transformá-la.
É também nesse sentido que entendemos o papel da esquerda democrática. Uma frente ampla necessária à defesa da democracia não pode significar o abandono da disputa por um projeto de sociedade capaz de superar as desigualdades e os limites do paradigma neoliberal. Cabe à nossa geração produzir conhecimento, disputar o debate público e formular alternativas concretas para essa transformação. Esta Carta pretende contribuir para essa tarefa: não como um manifesto idealista, indiferente às condições reais, nem como um exercício de conformismo dedicado apenas a administrar o estado das coisas, mas como uma perspectiva crítica de recolocar as raízes dos problemas da juventude no centro da política. Entre o idealismo sem consequência e o pragmatismo sem horizonte, queremos recuperar a capacidade de imaginar futuros e construir os caminhos para realizá-los.
Uma carta da juventude sobre desenvolvimento, direitos e futuro
O início da vida adulta é marcado por incertezas, grandes transições e a busca por autonomia. Contudo, para a juventude brasileira contemporânea, o horizonte de emancipação vem sendo substituído por um estrangulamento socioeconômico sistêmico. Longe de ser fruto de escolha ou irresponsabilidade individual, a crise vivenciada pelas novas gerações resulta da combinação da desregulamentação do trabalho, especulação imobiliária, captura financeira via juros abusivos e um modelo de desenvolvimento que não absorve a recente e expandida qualificação acadêmica do país. Nesse sentido, há uma pergunta que sintetiza a crescente insegurança das novas gerações: vamos conseguir viver melhor do que os nossos pais?
A geração dos nossos avós cresceu em um Brasil que se urbanizava, se industrializava e construía infraestrutura, universidades e novas profissões. Era um país profundamente desigual, mas atravessado por uma ideia de desenvolvimento em que o avanço individual dependia, em alguma medida, do avanço coletivo: para que cada família pudesse melhorar de vida, o próprio Brasil precisava produzir mais, formar mais gente, criar novos empregos e ampliar suas capacidades. Esse projeto foi interrompido pelo golpe de 1964, que não apenas rompeu a democracia, mas também alterou os termos sobre os quais o desenvolvimento brasileiro seria conduzido.
A geração dos nossos pais cresceu sob essa nova ordem. Viveu a ditadura, a luta pela redemocratização e, depois, as crises econômicas, a inflação e a estagnação das décadas de 1980 e 1990. O país continuou se modernizando, mas já sem aquela mesma perspectiva de transformação coletiva: consolidou-se uma estrutura em que crescimento e mobilidade passaram a conviver com a preservação de profundas desigualdades e com uma concentração persistente de renda, riqueza e poder. Na virada do milênio, especialmente durante os governos do PT, abriram uma nova janela de mobilidade para milhões de brasileiros: expandimos universidades e Institutos Federais, colocamos a classe trabalhadora no ensino superior por meio das cotas e, mais recentemente, ampliamos a escola em tempo integral e criamos o Pé-de-Meia, ao mesmo tempo em que o Novo Fundeb fortaleceu as bases de financiamento da educação pública.
Esses avanços fizeram nossa geração chegar mais longe na escola e na universidade, mas ocorreram sem uma transformação equivalente da estrutura produtiva brasileira. A desindustrialização continuou avançando, juros elevados e câmbio valorizado limitaram a expansão de setores capazes de criar empregos qualificados em escala. Para quem tem vinte e poucos anos hoje, essa contradição aparece já na porta de entrada do mercado de trabalho: estágios mal pagos, dificuldade de conseguir o primeiro emprego, vínculos instáveis, jornadas extensas, precarização, uberização e poucas condições de transformar formação em autonomia. Somos uma geração mais escolarizada e conectada, mas que entra na vida adulta sem saber se conseguirá construir uma carreira, sair da casa dos pais ou planejar os próximos anos, justamente quando a inteligência artificial e as novas formas de trabalho estão mudando ainda mais rápido as ocupações de entrada.
Enfrentamos uma série de desafios globais que põem em risco a própria existência de qualquer futuro para sonhar. Seja pela crise climática, que já faz seus efeitos sentidos como na tragédia que atingiu o sul do Brasil e as praias de São Paulo; seja pelo perigo do desenvolvimento desenfreado da inteligência artificial, como já falam até mesmo os CEOs das principais corporações.
Esse é o paradoxo que enfrentamos: enquanto se espera que o jovem conquiste independência por meio do trabalho, da formação e da construção de patrimônio, as condições materiais para que isso ocorra tornam-se progressivamente mais restritas.
Trabalhamos, mas não necessariamente temos estabilidade. Estudamos, mas o diploma já não garante uma trajetória profissional. Recebemos salário, mas o aluguel consome uma parte crescente dele. Temos acesso fácil ao crédito, mas também às dívidas.
Flexibilidade não pode ser sinônimo de insegurança. Uma geração inteira não pode ser obrigada a escolher entre jornadas exaustivas, como a escala 6×1, e formas de trabalho sem férias, previdência ou renda previsível. Mesmo com o avanço do emprego, a inserção da juventude segue desigual: Dados do DIEESE revelam que no 2º trimestre de 2025, 39,5% dos jovens ocupados estavam na informalidade, com rendimento médio de R$2.314, e 43% ganhavam até um salário mínimo. E esse mínimo compra menos: em São Paulo, ele valia 2,10 cestas básicas em 2014 e hoje, mesmo após a recuperação, está em cerca de 1,80. O problema de fundo é que a proteção do Estado – férias, 13º, FGTS, seguro-desemprego, Previdência – continua amarrada ao emprego formal, que já não corresponde à realidade de milhões. Hoje somos jovens, mas vamos envelhecer, e exigir contribuição individual regular como porta de entrada da proteção pesa justamente sobre quem vive de bicos, plataformas e renda instável.
Além disso, para uma geração que associa a vida adulta à autonomia, sair da casa dos pais ficou cada vez mais difícil. Em julho de 2026, o aluguel médio nas 36 cidades do FipeZAP chegou a R$54,17 por m² – um apartamento de 50 m² custa cerca de R$2,7 mil de aluguel ou R$ 500 mil de investimento. Aluguel alto, juros elevados e a dificuldade de juntar a entrada adiam por anos a casa própria, mesmo entre jovens empregados. Por trás disso há uma mudança de função da moradia: em muitas cidades o imóvel virou ativo de investimento, disputado por fundos e plataformas de aluguel de curta duração, enquanto cresce a insegurança habitacional. Moradia deixou de ser condição básica para quem está começando e passou a ser, cada vez mais, valorização patrimonial para quem já tem patrimônio.
Muitos jovens chegam à vida adulta sem patrimônio, mas já com parcelas e juros que sufocam a capacidade de planejamento. Segundo o relatório de Cidadania Financeira do Banco Central a exposição ao crédito disparou: entre 2016 e 2024, os jovens com acesso a crédito saltaram de 13,7 para 27,6 milhões (+101%), e dos 17 milhões com cartão, 13 milhões (79%) recorreram ao rotativo ou ao parcelamento da fatura. A armadilha está nas taxas: o rotativo chegou a 430% ao ano em 2024 e o comprometimento da renda com o cartão subiu de 38,5% (2020) para 54% (2024) — lembrando que sete em cada dez desses jovens recebem até dois salários mínimos. E a disputa pela renda não para nos bancos: a indústria de apostas fez dos jovens seu público principal — segundo o Ministério da Fazenda, cerca de 25,2 milhões de brasileiros apostaram online em 2025, enquanto as bets somaram cerca de R$37 bilhões em receita. Tratar isso como falta de educação financeira inverte a questão: nenhum planejamento resolve uma renda que não cobre o custo de vida.
No último governo do Partido dos Trabalhadores, conseguimos interromper parte do desmonte do Estado e reconstruir políticas e capacidades públicas importantes. Mas a juventude precisa de um Estado que, além de reconstruir, seja capaz de olhar para a frente. Nossa geração é a mais estudada e conectada da história, mas ainda encontra enormes dificuldades para entrar plenamente no mercado de trabalho, conquistar autonomia e planejar a própria vida. Apesar dos avanços recentes, permanecem problemas estruturais: faltam empregos qualificados, salários capazes de sustentar projetos de futuro e uma economia que transforme formação, tecnologia e conhecimento em oportunidades concretas. O desafio agora é fazer um governo que não apenas estanque a sangria do passado, mas um que possa nos ajudar a construir as condições concretas para que nossa geração possa imaginar e realizar o futuro.
Milhões de jovens vivendo os mesmos problemas não constituem milhões de fracassos individuais, constituem um problema político. E problemas políticos exigem respostas coletivas. Precisamos transformar aquilo que hoje aparece como ansiedade, frustração ou dificuldade individual em pauta pública, organização e disputa por outro projeto de país. É construindo coletivamente as condições para que a nossa geração possa definir como quer trabalhar, morar, estudar, construir patrimônio e planejar nosso futuro que vamos avançar.
Redação e Revisão: Lenise Ribeiro, Luisa Canazarro, Luiz Gustavo Santiago, Nathan Caixeta, Pedro Henrique Chinaglia, Rebeca Amazonas, Thiago Jacó
Jovens Economistas com Lula, 17 de setembro de 2026